Nabi Yang Saya Kenali (1) - Dr Rosli Mokhtar

Dapatkan Koleksi Ebook Percuma Karya Dr Rosli Mokhtar


Nabi Yang Saya Kenali (1)

Mohon maaf kerana beberapa hari tidak kemaskini blog. Emm..tajuk di atas memang boleh disalah ertikan. Ya, maklumlah, zaman ni ada juga orang mengaku jadi nabi, kalau dulu-dulu kita takat dengar orang megaku berjumpa nabi saja, ini kononnya dah lebih tinggi lagi la ni, sampai tahap jadi nabi!!!

Orang yang mengaku jadi nabi sedangkan mereka bukan nabi, adalah orang yang peling bodoh dalam dunia. Ini kerana mereka ingat nabi tu sebagi satu kemuliaan saja, padahal nabi adalah tanggungjawab, orang sebarangan tak akan terpikul tanggungjawab menjadi nabi.

‘Kalau tidak kerana ketentuan dari Allah nescaya kamu telah menerima azab terhadap apa yang kamu lakukan’
al Anfal: 68

Begitulah kerasnya teguran Allah apabila Nabi s.a.w membebaskan tawanan perang dengan mengambil tebusan. Kalau manusia biasa, kesalahan yang dilakukan adalah setiap hari dan bukan pada tahap kesalahan tadi, ada dosa besar! Nampaknya tak sempat nak sampaikan pada orang diri sendiri dulu kena bala Allah. Nasib baiklah berlembut dengan rang yang bukan pada tahap nabi. Dengan itu kita dapat peluang demi peluang. Slah bertaubat, kemudian salah pulak dan bertaubat lagi.

bersambung esok…insyaallah.

Pandangan anda dihargai

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Lawati Sosial Media Dr Rosli

  • 0
  • 2
  • 13,382
  • 0