Kitab Sifat Solat Nabi Mengelirukan
Kalau ditinjau dalam siri buku fekah ibadat, banyak buku yang berbagai pendekatan dan alian sedang menyerang kedai dan gerai buku. Salah satu trend penulis dan penerbit untuk menarik minat pembaca ialah membei perhatian tentang judul buku.
Antara trend yang agak lama ialah mengaitkan sesuatu perkara dengan nabi s.a.w. Contohnya sifat solat nabi, Puasa nabi dll.
Dalam coretan ini saya bukannya mahu mengkritik penilis atau menolak jenama yang dikaitkan dengan nabi s.a.w. Tapi apa yang pernah berlaku kepada saya ialah sebahagian masyarakat menganggap hanya buku sifat solat nabi merupakan kitan yang mengajar cara solat yang betul. Adapun buku lain maka ianya tidak bersandarkan kepada cara nabi.
Dengan itu mereka amat taasub dengan buku atau orang yang menulis dan mengajarkan buku tersebut. Mereka memandang orang yang belajar kitab lain sebagai ahli bidah.
Saya melihat keadaan ini memerlukan sedikit penjelasan. Penjelasan pertama kepada masyarakat umum. Kita mesti sedar apa yang dikatakan dalam perbincangan ini mengenai sifat solat nabi ialah naba buku. Ini tidak bermakna itulah sahaja pendapat yang betul dan semua pendapat lain tidak mengikut sunnah nabi. Mana mungkin seseorang solat dengan tidak mengikut nabi.
Penjelasan kedua ialah kepada para aktivis kita yang bertungkus lumus mengajar masyarakat. Sudah tiba masanya pendekatan pengajaran dilakukan dalam bentuk perbandingan. Walaupun tidak secara mendalam tetapi perlu dijelaskan kedudukan hukum dan polemik yang dikupas pada pandangan ulamak dan menerangkanjuga pandangan lain dalam bab tersenut.
Disebabkan sifat solat nabi adalah tajuk yg amat simple, tergambar dalam pemikiran masyarakat bahawa inilah dia sifat solaat nabi dan kita tidak ada ruang untuk mengikut pendapat lain.
Sebenarnya sedikit penditilan terhadap bagaimana hadis2 dalam buku sifat solat nabi difahami oleh ulamak lain perlu diutarakan. Cara ini akan membuka minda masyarakat dan akhirnya akan memberi kesan yang mendalam terhadap sikap tolaransi sesama muslim. Kecuali jika aktivis sendiri ingin menggumpul sebanyak mungkin penyokong yang taasub dengan alirannya lalu menyembunyikan fakta perselisihan ulamak dalam menganalisis nas. Namun perbuatan tersebut mungkin dikira sebagai tidk beretika dan bertujuan keduniaan yang terkeluar dari batas2 kemurniaan Islam.